cbrc
 
نویسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
پیوندهای روزانه
لینکی ثبت نشده است

 نگاه کردن به شومینه آرامش بخش است و تاقچه ی بالای آن مرکز دکوراسیون داخلی خانه است . می توان گفت در گذشته شومینه ها برای نیاز های ضروری مانند گرم کردن فضای خانه ، روشن کردن آن و پختن غذا مورد استفاده قرار می گرفتند و در خانه های اشرافی هنر دست معمار را به رخ می کشیدند .

شومینه

منظور از شومینه اجاقی است که به منظور های مختلف استفاده می شود . دود کش دارد و مواد حاصل از اشتعال از آن خارج می شوند .

به طور کلی می توان شومینه را به دو دسته ی سنتی (کلاسیک) و امروزی ( مدرن ) تقسیم کرد گه برای شما شومینه کلاسیک را معرفی خواهیم کرد  .

انواع شومینه های کلاسیک

با به بازار آمدن شومینه های سنتی ، کرسی ها ، بخاری های هیزمی و نفتی به دلیل مشکلات زیادی که برای مصرف کنندگان به وجود می آوردند ، از رونق افتادند . شومینه علاوه بر خاصیت گرمایشی ، زیبایی خاصی به خانه می بخشیدند ، به همین دلیل مردم از آن ها استقبال کردند .

شومینه های سنگی

این شومینه ها ظاهری بسیار زیبا داشتند و در اتاق نشیمن قرار داده می شدند و فضایی صمیمی به خانه می بخشیدند . سوخت این نوع شومینه ها ، اوایل هیزم بود اما بعد ها گاز هم به آن افزوده شد حتی امروزه از نمونه های شومینه معلق هم استفاده می کنند و یا از مدل های مختلف شومینه و باربیکیو برای زیبایی بخشیدن به دکوراسیون باغ ها ویلا ها و یا حتی  آپارتمان ها هم استفاده میشود . این شومینه ها با وجود مزایایی که داشتند ، گاهی هم دردسر ساز می شودند و برای استفاده کنندگان حوادثی را به وجود آوردند .

شومینه های چدنی

شومینه های چدنی ، دارای مدل های سنتی و کلاسیک مختلف  و از نظر قیمت ، به صرفه تر هستند . این دسته از شومینه های کلاسیک را به شومینه های " انگلیسی " هم می شناسند . سوخت مورد استفاده ی آن ها گاز یا هیزم است و از این رو مشکلات زیادی در کنترل آلاینده ها دارند .

تَنور (عربی: تنور‎، اردو: تندور) یک نوع فِر (تاوَن) استوانه‌ای شکل گِلی است که در پخت‌وپز استفاده می‌شود. تنور در کشورهای جمهوری آذربایجان، هندوستان، ترکیه، ایران، ارمنستان، پاکستان، ازبکستان، افغانستان، بالکان، خاورمیانه، آسیای میانه و همچنین برمه و بنگلادش برای پخت نان استفاده می‌شود. تنور در گذشته بسیار کارایی بیشتری داشته اما با وجود اینکه از گذشته تا به امروز نانوایی ها رو به صنعتی شدن پیش رفته اما هنوز هم در بعضی نانوایی ها از تنور برای پخت نان و شیرینی استفاده میشود.

از تنور برای پخت و پز استفاده می شود که انواع مختلفی دارد، معمولا از جنس گل می باشد ، در نوع گلی ابتدا تنور را می پزند سپس به منظوراستقامت و نفوذ ناپذیر شدن تنور را با سنگ چین ، اهک و خاکستر یا خاک پخته، پر میکنند. تنور در موسیقی به معنی صدا می باشد و در کل به معنی اجاق طبخ می باشد.

تاریخچه تنور

با وجود اینکه این هنر از قدیم تا به امروزه رواج داشته اما سازمان میراث فرهنگی این هنر را جزءصنایع دستی و زیر مجموعه خود قرار نمیدهد.

ابداع تنور نان سنگک اولین بار توسط شیخ بهایی که یکی از دانشمندان دوره صفوی بوده به دستور شاه عباس به منظور رفاه حال تهی دستان و سربازان صورت گرفته است.

ساخت تنور سفالی

تنور های سفال ممکن است هم به صورت دفن شده در خاک و هم به صورت سیارباشند. تنور های دفن شده به صورت جهت دار می باشند که از ابزاری به نام ساروج های گرد برای تشخیص جهت ان واندازه تا هدف استفاده می شود.

برای ساخت تنور سفالی  ابتدا گل ان را اماده می کنند که از ترکیبات خاک رس، اب، ماسه، موی بزونمک تهیه می شود سپس ان را برای مدتی در پلاستیک می گذارند تا خوب جا بیفتد، سپس ان را سه بار ورز میدهند که در اینجا دلیل استفاده از ماسه،جلوگیری از چسبندگی در هنگام ورز دادن می باشد.

درمرحله بعد گل ورز داده شده را توسط چوب مخصوص لوله می کنند وبه صورت فیتیله در می اورند، تعداد این گل های فیتیله شده به اتفاع تنور بستگی دارد چون گل های فیتیله شده را روی هم به صورت دایره ای شکل می چینند تا تنور به ارتفاع مورد نظر برسد.سپس با کاردک سطح ان را صاف میکنند. بعد از انجام این مراحل تنور رابا ظرف اتیشی که درون ان قرار می گیرد خشک میکنند تا در یچه اتش را در تنور بسازند.

و در اخرتنور را در برابر آفتاب قرار میدهند تا کاملا خشک شود وبرای اینکه نان به تنور نچسبد، داخل تنور را صیقل می دهند که اصطلاحا به ان سنگ خوردن می گویند.

انواع تنورها

 انواع تنوربه صورت های برقی، گازی و گلی به سبک سنتی در بازار عرضه می گردد تنور امروزه هم کاربردهای وسیعی در جاهای مختلفی دارد که از جمله ان ها به شرح زیر است:

تنور خانگی

تنور باغی

تنور رستورانی

تنور هتل

 منبع : شومینه معلق

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۵:۰۰:۳۵ ] [ admin ]
[ ]
.: Weblog Themes By 123blog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعی ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب